Mój pies zatruł się czekoladą

Posted by on Kwi 14, 2015 in Zatrucia, Żywienie Psa | 0 comments

Mój pies zatruł się czekoladąTeobromina to substancja trująca zawarta w ziarnach kakao obecnych, między innymi w czekoladzie. Zatrucie tym związkiem u dorosłych ludzi możliwe jest po spożyciu dopiero dużej ilości teobrominy, jednak małe dzieci i psy są o wiele bardziej zagrożone takim zatruciem.

Metabolizm teobrominy u psów jest niezwykle powolny i może krążyć w organizmie nawet do 20 godzin. 100-150 mg/kg masy ciała – już taka ilość teobrominy może być dla psa nie tylko bardzo groźna, ale wręcz zabójcza. Oczywiście, wiele zależy od indywidualnej wrażliwości na składniki pokarmowe danego psa, a także jego wielkości i szybkości przemiany materii.

Zawartość teobrominy w produktach

Teobromina znajduje się we wszystkich produktach posiadających w składzie kakao. Najwięcej jest jej w sypkim kakao oraz kuwerturze cukierniczej. Dużo jest jej w czekoladzie. Gorzka czekolada zawiera 14g teobrominy/kg, ale już mleczna – tylko 5 g/kg. Najmniej teobrominy zawierają cukierki czekoladowe.

Objawy zatrucia czekoladą u psów

Jak rozpoznać zatrucie teobrominą u naszego czworonoga? Po pierwsze, pojawią się wymioty i nudności, a także biegunka oraz zwiększone wydalanie moczu. Poza układem pokarmowym i moczowym, zareaguje również układ sercowo – wieńcowy. Może pojawić się arytmia, krwotok wewnętrzy, a nawet zawał mięśnia sercowego. Mogą wystąpić napady drgawek, drżenie mięśni, nadwrażliwość oraz atak epileptyczny.

Jak leczyć zatrucie czekoladą przez psa?

Nie ma specjalnego odtruwania przeznaczonego do zwalczania skutków zatrucia teobrominą. Przede wszystkim, musimy bezzwłocznie sprowokować u psa reakcję wymiotną po to, by do organizmu przedostała się jak najmniejsza ilość tej substancji. Najlepiej, jeśli stanie się to do dwóch godzin po spożyciu trującego jedzenia. Można podać psu aktywny węgiel, który pomoże usunąć toksyny z organizmu czworonoga. Przy silnych drgawkach lub ataku epileptycznym można podać odpowiedni lek na układ nerwowy. Jeśli jesteśmy nadal zaniepokojeni, a objawy nie ustępują warto skontaktować się z weterynarzem, który powie nam, co mamy dalej robić lub zaleci nam przyjazd do kliniki weterynaryjnej. Jeżeli zagrożone jest serce psa, zostanie podany mu tlen. Niezbędne może okazać się również karmienie i nawadnianie osłabionego organizmu droga dożylną. W przypadku poliurii, będącej jedną z reakcji organizmu na toksyczne ilości teobrominy, należy podawać psu przez dobę odpowiednią ilość płynów. Pamiętajmy, że spożycie bardzo dużej dawki teobrominy może skutkować nawet śmiercią zwierzęcia. Z tego powodu tak ważna jest szybka reakcja i pomoc weterynarza.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *